BBC: limited hangout of fact based journalistiek?

In februari vorig jaar begonnen groepen sluitschutters het vuur te openen op de Maidan demonstranten. Hierdoor kwamen 39 demonstranten om het leven. Vrijwel de hele wereld veroordeelde direct de zittende president Janoekovitsj, waardoor zijn dagen waren geteld. ARD, Reuters en The Guardian stelden echter destijds kritische vragen bij de received wisdom in het westen.

In oktober vorig jaar verscheen er een academisch onderzoek van de Oekraïense wetenschapper Ivan Katchanovski, aangezien de nieuwe regering tot op de dag van vandaag het incident weigert te onderzoeken. Gebaseerd op een enorme hoeveelheid beeldmateriaal, onderschepte radiocommunicatie van politie-eenheden, ooggetuigen, ballistiek onderzoek en talloze andere bewijsstukken concludeert de Oekraïense academicus dat het bij de bulk van de moorden, zo niet het volledige bloedbad, om een false flag-operatie ging, waarbij de daders op hun eigen mensen schoten om de val van hun vijand te provoceren.

Na een jaar komt nu ook de BBC met het verhaal dat de scherpschutters wel degelijk tot de oppositie behoorden, alleen laat in het midden door wiens kogels de demonstranten nu precies om het leven zijn gebracht.Is hier sprake van limited hangout (propaganda techniek) of fact based reporting? Who knows . . .

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s